
Organization for Security and Co-operation in Europe
The Representative on Freedom of the Media

Miklós Haraszti

Media Freedom Violations in Belarus in 2004

A compilation of examples of reports from the Belarusian Association of
Journalists, the Committee to Protect Journalists, Radio Free Europe/Radio

Liberty, Reporters Without Borders, Charter97 and www.spring96.org

16 September 2004



2  Media Freedom Violations in Belarus in 2004

Media Freedom Violations in Belarus in 2004

State agency receives exclusive right to distribute TV listings
The Presidential Administration's BelTA news agency was given the exclusive right to
distribute the TV listings of Belarus' BT, ONT, STV and LAD channels. Many independent
newspapers, among them Belorusskaya Delovaya Gazeta, Nasha Niva, Vitebsky Kurier,
Gayeta Dlia Vas, received a contract from BelTA that indicated a price of BLR 5,025,000
(USD 2,300) for the monthly subscription to TV Guide listings. The previous cost of the TV
Programme schedule was BLR 80 000 - 250 000 (USD 40-150). 

5 January 2004

Journalist receives phone threat
In the night of the 10th to the 11th of January, Belorusskaya Delovaya Gazeta’s correspondent
Iryna Makavetskaya received several anonymous threats on her home phone. An unknown
man phoned her several times demanding that she stop her journalistic activities, leave the
country and threatening to otherwise “bury” her. Mrs. Makavetskaya has recorded one of the
phone calls on a tape recorder. She has filed an appeal to the police demanding that they
reveal the identity of the anonymous man. 

12 January 2004

State distribution monopoly terminates agreement with BELORUSSKAYA DELOVAYA
GAZETA
Belarus' national postal services Belpochta, which deliver newspapers to subscribers
countrywide, as well as the state distributor Belsayuzdruck, have both cancelled their 2004
contracts with Belorusskaya Delovaya Gazeta.

12 January 2004

One more independent newspaper forced to print abroad
Having received refusals from all printing facilities in Minsk, the Belarusian independent
newspaper Salidarnasc published its first issue in Smolensk (Russia). Despite higher costs of
publishing abroad, the newspaper has managed to retain its circulation – 5,000 copies. 

12 January 2004

Tax inspection, fire inspection and road police vs. independent newspaper
Tax inspection officials in Smorgon confiscated the remaining copies of the independent
newspaper Mestnaya Gazeta and money recovered from selling the newspaper printout from
private distributors in Smorgon. Furthermore, the editorial office is presently sealed by the
fire inspection office and the car delivering the printout is frequently stopped by road police.
Mestnaya Gazeta is now published by Ramuald Ulan instead of Novaya Gazeta Smorgoni.

16 January 2004

One more independent newspaper strangled
January 16 was the last day of issue for the independent newspaper Region-Vesti in
Svetlogorsk. The regional department of Belarus’ distribution monopoly Belpochta informed
the newspaper about terminating the distribution agreement. Since the New Year, the
newspaper had been publishing only TV listings, after local authorities had banned the local
printer from printing any content that included information under the logo of Region-Vesti.

17 January 2004



3  Media Freedom Violations in Belarus in 2004

Printout of Asambleja magazine disappears
The printout of Asambleja magazine printed by the NGO Assembly disappeared from the
Minsk post-office.

22 January 2004

Narodnaya Volya faces two suits for a total amount of USD 50,000
On January 15, the company Alliance Media (the founder of Obozrevatel newspaper) and the
entrepreneur Sergey Atroshchanka brought a suit against Narodnaya Volya for defiling their
honor and business reputation. The plaintiffs demand that the Lenin District Court impose
penalties on the newspaper in the amount of BLR 50.000.000 (approx. USD 50 000) for each
suit. The suits are based on two articles published in Narodnaya Volya last year.

28 January 2004

One more Belarusian independent newspaper forced to print in Russia
The first issue of a nongovernmental newspaper Den was printed in Smolensk (Russia) and
delivered to Belarus on January 28. According to the editor-in-chief, Mikola Markevich, the
Roscherk company terminated a distribution contract with Den on January 28.

29 January 2004

Grodno branch of Belarus’ press distribution company refuses to distribute Den
newspaper
On January 30, Den was delivered to the distribution department of Grodno Regional Union
of Publishing (Belsayuzdruk). However, the head of the department refused to accept the
newspaper for distribution referring to orders from the assistant director, Galina Makarevich.
According to the distribution agreement signed on January 22 between the publishers of Den
and the distribution company, the company undertook to distribute 450 copies of the
newspaper in the Grodno Region.

.  30 January 2004

Journalist sentenced for on-line publications
The Court of Minsk Central District fined Natallia Kaliada, who updates the section
“Monitoring of Human Rights Violations in Belarus”, BLR 350.000 (approx. USD 160). The
judge considered the distribution of information on the Charter-97 web site to be a violation
of articles 167-10 of the Administrative Code. Authorities became interested in the activity of
Mrs. Kaliada after the journalist was detained during a street action in Minsk on December 10
2003. The Assistant General Prosecutor started legal proceedings against the journalist on
January 16 of this year.

3 February 2004

Belarus cuts down Russian TV broadcasting
Russian programs on the Belarusian TV channel ONT were cut to the minimum. From now on
ONT will broadcast only an edited version of the news program Vremia.

3February 2004



4  Media Freedom Violations in Belarus in 2004

Local newspaper censored by publisher
An issue of a weekly newspaper Volnaje Hlybokaje dated 15-21 January was published with
an ad instead of an article about the meeting of the Belarusian Popular Front. The decision to
censor the newspaper was made by the directors of the Peramoha publishing house.

5 February 2004

Vitebskij Kurjer published with “white spots”
The Friday issue of the private newspaper Vitebsky Kuryer came out with blank spaces in
place of its TV guide section. The publication could not afford to pay the 5,025,000 BLR
(USD 2,330) charged by the state-controlled BelTA news agency for subscription to TV
programming schedule.

6 February 2004

Ministry of information suspends another independent newspaper
The Ministry of Information suspended for one month the publication the newspaper Zgoda.
The order was issued by the Minister of Information, Vladimir Rusakevich, pursuant to two
warnings that had been issued to the newspaper.

6 February 2004

Journalists declined access to executive authorities' session
The reporters of the www.belarusfree.org website and the non-governmental newspaper Den
were denied access to the meetings of the Grodno Regional Executive Committee where the
chairman was to present his annual report.

 9 February 2004

Ministry of Information suspended Veczernij Stolin
Aliaxandar Ihnaciuk, the editor-in-chief of the non-governmental newspaper Veczernij Stolin,
received an order from the Ministry of Information instructing him to interrupt publication for
3 months. According to the Minister of Information, Uladzimir Rusakevicz, the paper
Veczernij Stolin violated the Law on the Press as well as a few decrees of the cabinet council.

12 February 2004

Journalists removed from the hall
Independent journalists Andzhej Pisalnik (Den) and Iryna Czarniawka (Beloruskaja Gazeta)
were removed from the hall at the beginning of the Grodno Regional Executive Committe's
meeting. This is the second time that Grodno authorities have interfered in the work of
journalists this week.

13 February 2004

Court partially satisfies a suit against Narodnaya Volya
A court in Minsk partially satisfied the suit of Alliance-Media against the newspaper
Narodnaya Volya. The court obliged Narodnaya Volya to pay court and lawyer fees for
Alliance-Media (founder of the Obozrevatel newspaper). However, the court waived the
claimant’s demand of USD 25,000 in compensation of moral damages. The suit was triggered
by an article in Narodnaya Volya covering the conflict between Obozrevatel and Mr. Levin,
the head of the Union of Jewish Organizations.

18 February 2004



5  Media Freedom Violations in Belarus in 2004

Belorusskaya Delovaya Gazeta fails to overrule oppressive verdict
Belarus’ Supreme Court rejected an appeal made by the newspaper Belorusskaya Delovaya
Gazeta against the Ministry of Information’s warning issued on December 26 2003. The
warning concerned three investigative articles written by Sergey Satsuk that the ministry
claimed did not correspond to reality.

 19 February 2004

Prosecution resumes criminal investigation into the case of Belorusskaya Delovaya
Gazeta journalist
Prosecutors in Minsk reopened a libel case against Irina Khalip, deputy editor-in-chief of the
Belorusskaya Delovaya Gazeta. Ms. Khalip was summoned to the Minsk Prosecutor's Office
for questioning in connection with an article that she had written nearly 18 months before for
the investigative supplement  Dlya Sluzhebnogo Polzovaniya. The story dealt with an official
investigation into allegations of corruption against Viktor Kozeko, the former head of the
Belarusian State Food Industry, and his son.

1 March 2004

President prescribes mass media to promote “civil security and discipline”
Starting March 20, all printed and electronic media will have to introduce regular rubrics or
series promoting “civil security and discipline”. This is due to Directive 1 “About Measures
to Improve Civil Security and Discipline” issued by Alexander Lukashenka on March 11.

12 March 2004

Independent newspaper office invaded
Police called by an incidental witness, detained two men who were attempting to unlock with
false keys the office of the private newspaper Den in Grodno around 10pm. Editor-in-chief
Mikola Markevich reported that he recognized a Committee for State Security (KGB) officer
among the detainees. The KGB Office for the Grodno region denied that any of its officers
were involved in the attempted break-in.

19 March 2004

Executive authorities prescribe that businessmen subscribe to governmental editions
Last week, the Glybokaje District Executive Committee issued a prescription to local private
enterprises and single entrepreneurs indicating that they should subscribe to governmental
editions by March 19. Each enterprise must subscribe for at least 3 editions and this must
include a subscription for every staff member for one national and one local newspaper.
Executive authorities refer to the instructions Alexander Lukashenka gave during the seminar
on ideological activity on March 27-28 2003. The letter also lists state-owned enterprises that
are obliged to subscribe to the governmental press, that is: “every workshop, production
section, farm, office, station, kindergarten, school, class, drugstore, dispensary, shop, etc.”

25 March 2004



6  Media Freedom Violations in Belarus in 2004

Ministry of Information prescribes stricter control for the distribution of foreign media
The Belarusian Ministry of Information put in force a new direction “On Distribution of
Periodicals Registered Abroad in the Territory of the Republic of Belarus”. The document
prescribes a stricter control of the distributors of foreign media in Belarus.

26 March 2004

Public Prosecutor’s Office closes the Investigation of Dmitry Zavadsky's Case
The investigation into the disappearance of journalist Dmitri Zavadski was closed.
International media observers are confident that those responsible have still not been found
and the possible implication of the highest levels of government has still not been properly
investigated.

6 April 2004

Printrun of Den arrested
The printrun of the newspaper Den was seized while being transported from Grodno to
Minsk. All 4,800 copies were confiscated due to ‘problems with transport documents’.

8 April 2004

Prosecution warned editor-in-chief of Birzha Informacii
The Grodno Lenin district prosecutor’s office issued a warning to Mrs. Elena Ravbetskaya,
the chief editor of the non-state paper Birzha Informatsii, for violation of Article 5 of the
Media Law. The chief editor was warned for publishing information on behalf of the
unregistered political entity.

15 April 2004

Belarus censors Russian state TV
The broadcast of the Russian TV channel Rossiya was interrupted on April 17 and 18 from
5PM to 8:30PM. The cut-off clashed with the broadcast of the analytic shows Zerkalo and
Vesti Nedeli. The Belarusian TV Center explained the cut-off with the claim of "unplanned
repair work" at the Rossiya TV channel. However, Rossiya denies technical reasons for the
incident.

21 April 2004

Court fines journalist of Gazeta Dlia Vas for slandering election committee chairman
The Biaroza District Court fined journalist Tamara Schapioktina of the Gazeta Dlia Vas
newspaper BLR 300.000 (about USD 150) for slandering the chairman of the divisional
election committee. The suit was based on an incident that took place during the by-election
to the Belaazersk Soviet of Deputies on November 23 2003.

22 April 2004

Newspaper denied access to printing facilities
Three publishing houses, Tytul, Palesdruk, Svetoch refused to print the Gomel regional
newspaper Volny Chas.

27 April 2004



7  Media Freedom Violations in Belarus in 2004

Radio Liberty reporter detained
On May 7, during the Street Action dedicated to the anniversary of the disappearance of the
ex-Minister of Foreign Affairs Yuri Zakharenko, the police arrested Radio Liberty reporter
Vinces Mudrow. On May 10, along with seven arrested protesters, Vinces Mudrow went on
trial for "participation in unsanctioned action.”

11 May 2004

KGB interrupts issuing of Den
Searches were made in the offices of NGOs, one of which served as an Editor’s office of Den
in Grodno. The KGB investigators were looking for places where the leaflets dedicated to
May 1 were printed. In the leaflet, there was a poem in which the KGB found an insult of the
president. As a result, PCs of the Editorial Offices of the Den newspaper were seized.

12 May 2004

Minsk printer refuses to print Novaya Gazeta Smorgoni
The Minsk printing company Svetach refused to sign a contract for printing the independent
newspaper Novaya Gazeta Smorgoni. Svetach managers also declared that they would no
longer print the Smorgon edition of Mestnaya Gazeta. Mestnaya Gazeta has been published
since last autumn at which time the publication of Novaya Gazeta Smorgoni was suspended.

17 May 2004

Mikola Markevich fined USD 10
A Grodno Court approved the confiscation of the newspaper Den and fined the newspaper’s
editor-in-chief, Mikola Markevich, USD 10.

27 May 2004

Censorship at Svetoch Publishers
Svetoch publishing house cancelled their agreement with Mestnaya Gazeta, a Volkovysk non-
governmental newspaper.

27 May 2004

No mercy for Narodnaya Volya
The panel of judges of the Supreme Court decreased the amount of the penalty imposed on
Marina Koktysh, journalist of the newspaper Narodnaya Volya, and on the former broadcaster
Eleanora Ezerskaya, to USD 500. The appeal to revise the amount of moral damage was
initiated by the vice-chairman of the Supreme Court, Valery Vyshkevich. The appeal did not
concern USD 25.000 in damage claims that Narodnaya Volya has to pay Egor Rybakov.

31 May 2004

Journalists kept out of Parliament
A number of Belarusian and foreign journalists accredited at the Chamber of Representatives,
were forbidden to enter the building of the Parliament. Valery Frolov, the deputy of the
Respublika group, was expected to address the parliament today.

3 June 2004



8  Media Freedom Violations in Belarus in 2004

Journalists not admitted to the Parliament
Several journalists of Belarusian and foreign media accredited by the Belarusian Parliament
were not admitted in the Parliament building by men in civilian clothes who refused to
identify themselves. The heads of Belarus’ legislature claimed that some media is biased in
covering the work of Belarusian MPs. From 8AM on, the access to the building was blocked
by secret services, according to the press release distributed by the group Respublika. The
journalists included Maryna Koktysh (Narodnaya Volya), Yury Patsiomkin (BelaPAN),
Andrey Makhousky (Reuters) and Yuras Karmanau (AP).

8 June 2004

Journalist deported from Belarus
Mikhail Podolyak, a Ukrainian freelance journalist, was expelled by the Committee for State
Security (KGB) as a person responsible for allegedly biased coverage of social and political
events in the country. In addition, the KGB accused Mr Podolyak of violating regulations
governing foreign citizens' stay in the country. 

21 June 2004

Radio Liberty correspondent detained
Radio Free Europe/ Radio Liberty journalist Yuri Svirko was forcibly expelled from the
Parliament building. Mr Svirko’s accreditation card and the tape recorder were taken away by
a person in civilian clothes with intercom equipment  claiming to represent security and the
content of the recoded disc was erased. No reasons were given for the expulsion. A
correspondent for the Narodnaya Volya newspaper was also barred from the Parliament,
where a debate on the amendments to the Electoral Code proposed by the group Respublica
was taking place.

 22 June 2004

Narodnaya Volya to lose its title
The Board of Appeal of the National Intellectual Property Center upheld its December 2003
decision passing the trade mark Narodnaya Volya to the entrepreneur Syarhey Atroshchanka.
Syarhey Atroshchanka can ask the editors of Narodnaya Volya to change the title at any
moment.

1 July 2004

Ministry of Foreign Affairs shuts down RTR representatives
The Ministry of Foreign Affairs deprived all four Minsk RTR office employees of
accreditation. The Ministry considered that the Russian RTR channel inaccurately covered a
street action which took place in Minsk on July 21 and was dedicated to the tenth anniversary
of Alexander Lukashenka’s presidency. But it was a reporter from Moscow who covered the
event during his two-day visit to Belarus, not the Minsk RTR office.

30 July  2004

Narodnaya Volya’s equipment distrained
Court officers distrained property worth USD 29500 belonging to editors of  Narodnaya
Volya. This distraint is meant to cover moral damage as defined in the suits Sergey
Atroshchanka vs. Narodnaya Volya and Egor Rybakov vs. Narodnaya Volya.

2 August 2004



9  Media Freedom Violations in Belarus in 2004

Statement of the Belarusian Association of Journalists regarding the interruption of
Narodnaya Volya

The newsprint of the newspaper Narodnaya Volya was confiscated from the Minsk-based
publishing house Krasnaya Zvezda. The director of the publishing house was given a written
direction to suspend the publishing of Narodnaya Volya until the editors pay off about USD
32500 to the former head of the National State TV and Radio Company, Egor Rybakov, and
to  the entrepreneur Sergey Atroshchenko as sentenced at two court trials.

4 August 2004

Rabochaya Salidarnasc ceases to exist
The Supreme Court of Belarus decided to liquidate the Belarusian Labor Party (BLP) which
led to the close-down of a partisan newspaper called Rabochaya Salidarnasc. The Ministry of
Information explained that Rabochaya Salidarnasc was closed because the BLP was
registered as the newspaper’s founder.

2 August 2004

Novaya Gazeta Smorgoni suspended
The Minister of Information, Vladimir Rusakevich, signed the order to suspend Novaya
Gazeta Smorgoni and published by an entrepreneur named Ramuald Ulan. Mr. Ulan is
accused of violating article 10 and article 12 of the Law on Press and other Mass Media.
According to article 10, a newspaper must have a charter in order to register. Article 12
claims that an edition can only be founded by a legal entity. However, former rules of
registration, according to which Novaya Gazeta Smorgoni was founded, don’t presuppose
those conditions.

19 August 2004

Executive authorities forbid shop owners to sell independent press
A number of large shops in Minsk refused to sell leading nongovernmental editions, such as
Belorussky Rynok, Belorusskaya Delovaya Gazeta, Belorusskaya Gazeta and Narodnaya
Volya. The owners of some shops didn’t even notify the editors while canceling the
distribution agreements.

24 August 2004

Navinki suspended
The minister of Information, Vladimir Rusakevich, signed an order to suspend the Navinki
newspaper for 3 months. The newspaper is accused of violating a number of articles of the
Law on Press and other Mass Media.

30 August 2004

Police questions origin of Vremya
On August 31, the Zhlobin District Court charged a local police with the task of “checking the
origin” of the newspaper Vremya. On 12 August, policemen seized more than 1000 copies of
the newspaper from Uladzimir Katsora, a United Civil Party activist, as well as 15 packages
of leaflets issued by the coalition 5+. The court imposed a fine of USD 270 on Mr. Kastora.
The judge of the Zhlobin District Court, Alena Yarmolchyk, considering that the



10  Media Freedom Violations in Belarus in 2004

transportation of these printed editions by Mr. Katsora was an activity on behalf of an
unregistered political party or public organization, decided to destroy all the leaflets. The
district police will additionally investigate the origin of Vremya.

1 September 2004

Vremya and Predpinimatelskaya gazeta suspended

The registration department of the Ministry of Information confirmed that a number of non-
state editions including the newspapers Vremya, Predpinimatelskaya gazeta, Luboy kapriz
and Allo! Kuplyu, prodam, menyayu were suspended for 3 months. The ministry stated the
intention of “establishing order” in the field of the press.

 3 September 2004

Reports by the Belarusian Association of Journalists, Committee to Protect Journalists, Radio Free
Europe/Radio Liberty, Reporters Without Borders, Charter97 and www.spring96.org were used to prepare
this compilation.


