
 

Organization for Security and Co-operation in Europe  
The Representative on Freedom of the Media   

Miklós Haraszti 
 

8 June 2004 
 
 

Assessment Visit to Ukraine 
Observations and Recommendations 

 
 
The OSCE Representative on Freedom of the Media Miklos Haraszti, accompanied by 
Adviser Alexander Ivanko, visited Kyiv, Ukraine, from 6 to 8 April 2004. This was the 
Representative’s first assessment visit since taking over his post. The trip was made at the 
invitation of the Government of Ukraine and was organised by the Ministry for Foreign 
Affairs. The purpose of the trip was to assess the current state of media freedom in the 
country and to provide the authorities with recommendations. The Representative 
appreciates the co-operative approach of Ukraine, and he has prepared this Report in the 
same spirit. 
 
Miklos Haraszti met with government officials, parliamentarians, journalists, and 
representatives of non-governmental organisations. Among those he had talks with were, 
in order of the meetings: 
 
Ivan Chizsh, Chairman of the State Committee for TV and Radio Broadcasting; 
Victor Krizhanivskii, Deputy Head of the Department for Foreign Policy of the 
Administration of the President; 
Deputy Foreign Minister Oleg Shamshur; 
Members of the Verhovna Rada (Parliament) Committee for Freedom of Expression 
(including its Chairman, Mikola Tomenko); 
Vice Speaker of the Verhovna Rada Olexander Zinchenko; 
Members of the National Broadcasting Council, including Chairman Borys Kholod. 
 
The Representative also met newspaper editors (Zerkalo Nedeli, Silski Visti), print and 
television journalists, publishers, media owners, experts, and non-governmental 
organizations (NGO) activists. 
 

Positive developments - pluralism and good legislation 
 
There are a number of commendable developments in the situation of the Ukrainian 
media.  
 
Overall, media pluralism is present in Ukraine. The mere quantity of media outlets is 
impressive. Different views are represented; politicians of all ranks are regularly 



The Representative on Freedom of the Media 
Assessment Visit to Ukraine 

8 June 2004 
 

2 

criticised in the media. A lively discussion of public issues – alas, not exactly a dialogue 
– is taking place.  
 
The general legal framework in the media field is considered satisfactory by independent 
experts from both inside and outside the country. In some instances, recent media-related 
lawmaking in Ukraine was even more forward- looking than relevant legislation in older 
democracies: 
 

• Ukraine is one of the few OSCE participating States that has taken the bold move 
to decriminalise libel. The current OSCE Representative and his predecessor have 
been advocating libel decriminalisation in the OSCE region for over three years.  

• Amendments to the Law on Television and Radio, passed in 2003, lifted limits on 
advertising revenues. The advertising market has been growing at 40-60 percent 
each year, thus allowing the media to become more independent of different 
“sponsors;” 

• A law that defined and banned censorship was signed in 2003. This law makes it a 
crime to "deliberately intervene in the professional work of journalists," while 
also limiting the amount of damages sought in defamation cases;  

• In a move that is beneficial for vigorous public discussion in any country, the law 
also prohibits state and local government agencies from filing for defamation 
claiming "moral damages;"  

• Although repeated complaints are made about harassment or incapacitation of 
independent media outlets in this pre-election year – among them the possible 
political utilization of the tax authorities – a welcome step on the part of the 
President of Ukraine was his support for the proposal of an election-year 
moratorium on tax inspections of media companies, and its approval by 
Parliament. 

 
However, several serious concerns still exist in the legal field, especially in relation to the 
new Civil Code. These concerns have been made public by Article 19, a highly regarded 
expert NGO that has provided legal support to the Representative for several years. The 
Representative would be happy to forward these concerns to the relevant authorities. 
 
The Representative is ready to provide support in drafting other relevant media 
legislation. Several officials noted during the trip that they welcomed such assistance.   
 
The Representative is also evaluating the project proposals provided to him by officials 
during his visit. 
 
One senior official underlined that the authorities had tried to be “transparent” in their 
relationship with the media. Nevertheless, certain recent developments are of a worrying 
nature and question the authorities’ full commitment to, or at least their readiness to do 
everything they could to ensure, equal chances for everyone to exercise freedom of 
expression.  
 



The Representative on Freedom of the Media 
Assessment Visit to Ukraine 

8 June 2004 
 

3 

Monopolisation of television broadcasting 
 
Although, in general, political pluralism does exist in the media in Ukraine, where it 
seems to be least developed is in the broadcast media, specifically on television. So 
even as private television broadcasting exists at the national and local level, the 
Government’s position is prevalent on the most popular channels that also have the 
largest area reach.  
 
The Deputy Speaker of the Rada, Olexander Zinchenko described the situation in the 
electronic media as “highly monopolised.” He added that: “Society develops only when 
there is a discussion, when public institutions debate, but there is no spirit of discussion 
on our television.”    
 

According to a report issued in 2003 by the Ukrainian Press Academy, the accompanying 
graph shows how the six main TV channels – the largest in terms of area reach – report 
on political events: 
 
The one view dominating the airwaves is that of the Government. 
 
The problem seems to stem from three main causes:  

• an ownership structure that is closely connected to, or influenced by, the current 
Government; 

• temniki (guidelines) which play an important role in homogenizing the coverage 
of public issues (see the chapter about temniki); 

• an institutional framework of frequency allocation and licensing that allows for 
favouritism (see the chapter about the licensing authority).  

 
This situation could be resolved quite quickly with respect to all these three main 
components if the political will to do so were present on the part of the Administration, 
the Rada majority, and the licensing authorities. In the short term, much depends on the 
broadcasters themselves. There is the possibility to enhance pluralism, objectivity and 

0%

20%

40%

60%

80%

100%

STB Novy 1+1 Inter ICTV UT-1

One view
different views



The Representative on Freedom of the Media 
Assessment Visit to Ukraine 

8 June 2004 
 

4 

balance; to offer more air-time to events and views that are not in line with the 
Government or the Rada majority.  
 

Temniki – homogenization of coverage of public issues 
 
For a long time Temniki have operated as internal guidelines, issued from above on a 
daily basis, as to  how the media should cover current events. 
 
During the trip, several officials confirmed that temniki do exist. One senior government 
official referred to them as “press releases,” or “public relations efforts.” “Temniki 
express the view of one side on certain themes in a pluralistic situation where there are 
many sides; it is welcomed if temniki catch the attention of the editors, but, just like 
public relations efforts anywhere, they are without any coercive power,” noted State 
Broadcasting Committee Chairman Chizsh.  
 
The Chairman of the Rada Committee on Freedom of Expression, Mikola Tomenko, on 
the other hand, called them “a form of censorship.” The OSCE Representative was shown 
several of these temniki. There are five reasons why the Representative considers the 
temniki an illegitimate tool of governmental influence on the press.  
 
1. They are not press releases but instructions on how to cover political developments in 

the country; 
2. They are anonymous and do not refer to the author/authority that sends them out, 

which excludes the notion of a legitimate PR effort; 
3. They are meant to be read not by the public but by editors of seemingly independent 

media outlets, which can only be seen as a means of exerting pressure on the editors; 
reportedly they are followed in the editorial work at the main television networks; 

4. They float in cyberspace, in other words they are not disseminated to those editors 
who are prepared to use them; the editors have previously received the right internet 
mail addresses and passwords, thus they can access the temniki seemingly at their 
own initiative;  

5. They in fact originate from inside the Presidential Administration. 
 
In the end, the effect is that of a new form of governmental guidance, although the 
methods used to produce and disseminate the temniki are in no way illegal.  
 
Most governments try to influence media coverage of their activities. However, whatever 
authority issues the temniki, the Representative recommends it should refrain from doing 
so in the future. Any governmental public relations efforts employed should be 
transparent, even accountable; clear in where the message comes from, and who is its 
intended audience. In their current form, temniki only remind journalists and the pub lic 
alike of instructions that used to be issued by the Communist authorities to the media. 
Thus they reinforce an old fear that coverage of public issues in the press, and as a 
consequence, public opinion itself, are the products of a government-sponsored 
conspiracy.  
 



The Representative on Freedom of the Media 
Assessment Visit to Ukraine 

8 June 2004 
 

5 

 
National Broadcasting Council – licensing without achieving pluralism 

 
The monopoly situation in Ukraine is facilitated, even perhaps caused by an 
artificially maintained bureaucratic duality in the licensing of the broadcasting 
outlets that allows for possible political favouritism in frequency allocation.  
 
According to Article 22 of the Law on the National Television and Broadcasting Council 
of Ukraine [N.B. English as is in the original]:  
 

“The National Council shall issue the licences for broadcasting, cable 
broadcasting, retransmission and wired (cable) radio broadcasting, as well as for 
the time of broadcasting. 
… 

A licence of the National Council shall be the sole and sufficient document, which 
grants the television/radio organization the right to broadcast according to the 
conditions specified in the licence. Television/radio organizations shall not be 
subject to other special registrations…”. 

 

However, according to Article 28, the actual frequency allocation is a matter supervised 
by a non- independent government agency, on the decisions of which the National 
Council can be “dependent” if it so wishes: 

 

“The National Council shall co-ordinate the distribution of frequency bands 
allocated for the television and radio broadcasting, installation and use of the 
radio frequency broadcasting facilities with the General Radio Frequencies 
Department under the Cabinet of Ministers of Ukraine.” 

 
Borys Kholod, Head of the National Broadcasting Council, defended this decision-
making duality as a “technical necessity.” However, when it comes to adherence to 
technicalities, still according to Article 28, it is the National Council again which can 
withdraw licences based on technical non-compliance: 
 

“Within the distributed radio frequency bands, the National Council shall 
supervise the adherence to the established procedure of the radio frequency 
spectrum utilization, radio-electronic facilities and cable television systems, radio 
emission norms and allowed industrial interference with the radio reception.”  

 
During the Representative’s fact-finding trip, members of the National Council 
acknowledged that two separate agencies – the Council itself and the General Radio 
Frequencies Department – were involved in providing the necessary framework for 
broadcasters to become operational. In many cases where licensing was rejected by the 
Council, the reason cited was the decision of the Frequencies Department of the 



The Representative on Freedom of the Media 
Assessment Visit to Ukraine 

8 June 2004 
 

6 

Government. It also became clear, for example, in the legal dispute between Channel 5 
and the Council, that not even the country’s court system could clarify the disputed 
decisions taken under the present, two-headed structure.   
 
Splitting the licensing authority between two bodies – one politically fairly independent 
in its design, the other a purely government body – leads to decision-making that cannot 
exclude arbitrariness and favouritism, thus threatening the political pluralism of the 
broadcasting industry. 
 
Even if not utilised politically by the government, this duality of unclear responsibilities 
leads to confusion, and results in unresolved cases. This duality also contradicts the 
constitutionally required legal security of licensing. It creates uncertainty about the rule 
of law, and forces the licensees to seek political favours instead of complete compliance 
with the law.  
 
The case of Channel 5 shows that the artificial duality in the licensing procedure, and the 
finger-pointing of the two involved authorities, could be used to maintain a quasi-
monopoly situation favourable for the government. 
 
Channel 5 has been described to this Office as the most objective in its coverage of 
political events; but even if that is disputable, nobody questioned the fact that in terms of 
coverage of public issues, it aims at a difference compared to that of the three dominant 
channels. But while the competitors have near total area reach, Channel 5 can only 
broadcast over approximately 25- 30 percent of the territory. The station failed to receive 
additional regional frequencies. The management at Channel 5 had complained to this 
Office that there were political reasons behind the denial of local licences. For its part, 
the Council, when explaining the denial of regional licences to Channel 5, and thereby its 
failure to come up with a truly pluralistic broadcasting landscape, referred to the 
decisions of the General Radio Frequencies Department. 
 
To avoid such a situation in the future, whether it be intended or unintended, a unified 
licensing procedure should be established. It should be both more flexible and 
transparent, and should concentrate the responsibilities under one body, for example, the 
National Council.  (It should certainly be a body that is established with guarantees of 
political independence and plurality.) Only with the help of a clear structure of 
responsibility/accountability in licensing could the Government and the legislation fulfil 
its obligation to take a pro-active approach towards all-dimensional media plurality, 
which is one of the most important aspects of media freedom.  
 

Radio Free Europe/Radio Liberty and other western stations, and their 
discontinued re-broadcasting on Radio Dovira and on Radio Kontynent 

 
During the last year, practically all privately-owned radio stations that helped to re-
transmit the programmes of Western-owned public-service networks in Ukraine, 
have encountered broadcasting problems, or were even removed from the air. These 



The Representative on Freedom of the Media 
Assessment Visit to Ukraine 

8 June 2004 
 

7 

stations have traditionally helped to lend a seasoned quality, and add pluralism, to 
the coverage of public issues in Ukraine. 
  
The state representatives attributed each case to internal problems or legal 
violations by the media outlets in question. But in this election year, their removal is 
a serious loss to media pluralism in the country.  
 
The largest loss was suffered by Radio Free Europe/Radio Liberty (RFE/RL): it was 
removed from the nationwide FM network of Radio Dovira by its new management.  
 
BBC, Voice of America, Deutsche Welle, and  Radio Polonia were also taken off the air 
within weeks after their own re-transmitter, Radio Kontynent, decided to take over the re-
transmission of the abandoned RFE/RL. Radio Kontynent was totally closed down by the 
authorities, citing licence violations.  
 
 

RFE/RL was re-broadcast nationwide in Ukraine (in 11 cities) for five years 
through Radio Dovira on an FM frequency. However, after the station was sold in 
January this yearto Ukrainian Media Holding (Address: 104, Frunze st., 04080, 
Kiev, Ukraine; tel: +380 (44) 205-43-00; Boris Lozhkin, President & CEO; 
Valentin Reznichenko, Vice President) the owners installed new management who 
decided to change the format of the station and cancel future re-broadcasting of 
RFE/RL programmes.  

 
They informed RFE/RL of their intention (letter from 11 February 2004 addressed 
to the Director of the Ukrainian RFE/RL Service, Olexander Narodetsky and 
signed by V. Reznichenko. This Office has a copy of the letter. Mr. Reznichenko 
did not return calls.) RFE/RL went off the air on 17 February. Mr. Narodetsky 
informed this Office (contacted in May) that he tried to get hold of someone at the 
management level at Radio Dovira so as to receive a further explanation but was 
unable to do so. Although several interlocutors argued that Radio Dovira based 
its decision on economic reasons, Mr. Narodetsky disagrees. “We would have 
found common ground if this was strictly an economic dispute,” he told this 
Office.  

 
Nevertheless, RFE/RL made an agreement with Radio Kontynent, a Kyiv based 
radio station, that it would as of 1 March re-broadcast RFE/RL programmes. “I 
made a deal with Sergei Sholokh [owner of Radio Kontynent] when I was in Kyiv. 
Although he said he was under pressure, threatened, he went along, “ said Mr. 
Narodetsky. RFE/RL programming went on air on 1 March 2004 and two days 
later Radio Kontynent was raided, its equipment confiscated. According to Mr. 
Narodetsky, since then RFE/RL has not been able to find a partner who would re-
broadcast their programmes. “I had some talks with radio owners in Lviv, but 
they told me that they were threatened that their licences would be withdrawn if 
they put RFE/RL on air,” said Mr. Narodetsky. 

 



The Representative on Freedom of the Media 
Assessment Visit to Ukraine 

8 June 2004 
 

8 

The raid on Radio Kontynent led to several critical statements by the NGO 
community and some governments, especially in light of the fact that Radio 
Kontynent had been re-broadcasting foreign stations for several  years.  

 
According to the National Television and Broadcasting Council (Open letter of 5 
March 2004 to US Secretary of State Colin Powell and Chairman of the Federal 
Communications Commission Michael K. Powell from Borys Kholod, Chairman 
of the Council, whose tenure expires on 9 June 2004), Radio Kontynent was taken 
off the air for the following reasons: 

 
In the early 1990s, according to Mr. Kholod, one of the first companies to get a 
12-hour broadcasting licence on channel 100.9 MHz (Kyiv) for the duration of 
five years was a company called Media -centre Ltd, the owner of Radio Kontynent. 
Later, it applied for an extension of broadcasting time to 24 hours, was granted 
the right but did not in the end pay the required fee.  

 
Chairman Kholod states in his letter: “this violation of Ukrainian legislation 
requirements was ignored by Radio Kontynent and it began to broadcast 24hours 
a day illegally. In view of [the]ending of [the] 5-year term of licence of Radio 
Kontynent on December 23, 2000 the National Council  announced [an] open 
contest  for 100.9 MHz frequency.” [N.B. English as in the original.] 

  
Media-centre Ltd took part in the tender but lost. However, according to Mr.  
Kholod, Radio Kontynent continued to broadcast on the same frequency illegally. 
He also stated that the radio-station did not repay a loan taken out in 1996. For 
these reasons the plug was finally pulled on Radio Kontynent.  

 
The owner of Radio Kontynent Sergei Sholokh, an intimate participant in the so-
called Gongadze case (see further down) told this Office back in 2001 when his 
station was under a re-licensing procedure, that he believed that Radio Kontynent 
was targeted because of his statements related to Gongadze and because of the  
re-broadcasting of foreign radio stations. Mr.  Sholokh fled the country in March 
2004 after he alleged that he was being threatened. He first made such 
allegations to this Office back in 2001 (interviews held with him in 2001 -2002).   

 
Ivan Chizsh, Chairman of the State Broadcasting Committee, described RFE/RL 
as “biased” and acknowledged that he had refused to take part in its 
programmes. In his view, the whole Radio Kontynent saga was a “commercial 
conflict.” Nevertheless, he accused foreign broadcasters of “occupying the 
information territory of Ukraine” without any reciprocity. In a letter addressed to 
Rada Speaker Volodymyr Lytvyn on 22 April 2004, Chizsh described the, in his 
view disproportionate, presence of foreign broadcasters as a “real threat to the 
information security of our country.” (This Office has obtained a copy of the 
letter). 

 



The Representative on Freedom of the Media 
Assessment Visit to Ukraine 

8 June 2004 
 

9 

Selective action, mostly directed at independent media, while perhaps not unlawful in 
itself, would violate standards for evaluating freedom of the media. Whatever 
“commercial” or “bureaucratic” reasons are cited for taking RFE/RL off the air and for 
the closure of Radio Kontynent which had re-broadcast many independent foreign 
stations, the fact that all this was done during an election year, when a multiplicty of 
views and their open debate are essential for a democracy, makes one question if the 
supervising authorities were really interested in pluralism in the media.  
 
These cases, just like the ownership structure of the television scene, or the licensing 
procedure, should be dealt with by the relevant authorities in the spirit of a pro-active 
concern for media pluralism.  If media pluralism becomes a real concern for them, then 
the legal solution to providing pluralism in all respects could be found just as easily as the 
excuse is offered today of “letting the regulations do their work,” that is, to the detriment 
of pluralism.   
 

Silski Visti – an overly harsh measure against a newspaper 
 
Tha case of Silski Visti  shows that the judicial system of Ukraine is not yet imbued 
with the spirit of pro-actively safeguarding freedom of expression. This mass-
circulation paper was ordered to close down by a low-level court before anything 
had been proven against the paper. But under democratic standards of freedom of 
the press, even if criminal instigation of hatred were proven, the total closure of a 
newspaper should not figure among possible punishments.  
 
Silski Visti, a nationwide newspaper affiliated with the opposition Socialist Party and 
popular in rural areas, has a circulation of 500,000. 
 
Early this year a legal case was brought against it by the Anti-Fascism Committee 
because of two, page- length book excerpts, by an outside author, Vasil’ Yeremenko, 
published in the newspaper in 2002-2003. The two excerpts discussed the history of 
Ukraine in the light of alleged Jewish conspiracies.  
 
For the record, the Representative has read the two excerpts in question, and his own – 
cultural, not legal – assessment is that these pieces are grossly anti-Semitic. But it is up to 
the court to decide if their content was criminal. And even if it were, and a conviction 
were officially punishable with total closure of the newspaper, what we are discussing 
here are the implications of such overly harsh judicial moves for the general legal 
security of Ukraine’s press freedom.  
 
On 28 January, the Kyiv Shevchenkivksy district court ordered the closure of the 
newspaper. Silski Visti is still being published only because of a pending appeal to the 
Kyiv Appellate Court. 
 
This Office has spoken to senior editors at Silski Visti as well as with other experts well-
versed in this case. As this Office understands the merits of the case, the closure of the 
newspaper could only take place after a criminal action (anti-Semitism) was proven in a 



The Representative on Freedom of the Media 
Assessment Visit to Ukraine 

8 June 2004 
 

10 

court of law, that this action could lead to incitement, and that the newspaper had been 
used as a tool for such criminal action.  Only if these facts were proven in criminal 
proceedings, could the court take action against the newspaper. 
 

According to lawyers from the reputable NGO, IREX ProMedia, and the Institute 
of Mass Information, the procedure under which the decision was made to close 
down Silski Visti had actually been unlawful. In addition, IREX ProMedia argues 
that the organization that filed the case had no right to do so because their rights 
as a legal entity were not violated. Court. The appeal is still pending and 
according to legal experts from the Institute of Mass Information  the higher court 
is expected to invalidate the decision of the lower court.   

 
On the other hand, the abrupt closure of a whole newspaper, especially a publication with 
one of the highest circulation in the nation, is an overly harsh measure in itself. Its mere 
existence in the legal codex has an overall intimidating effect on all editors. In fact, such 
harshness could blocking the free debate of public issues and the scrutiny of the 
Government, especially sensitive in an election year. The harshness of this action is as 
harmful to press freedom as the imprisonment of journalists for libel used to be before 
Ukraine decriminalized libel. 
 
Ukraine’s judicial system needs to rid itself of all harsh sanctions available to the 
Government, the prosecution, or the courts, to remove their “chilling” punitive effect on 
freedom of expression. Closure of one of the most important dailies, even for an offence 
committed against minorities, is certainly one of those sanctions that should be 
abandoned. 
 

The Gongadze Case - still unresolved 
 
The murder of the journalist Georgiy Gongadze has still not been resolved. This 
remains a serious source of mistrust in the rule of law and the security of 
journalists. 
 
The previous Representative has dealt with the Gongadze case since the beginning. The 
initial disappearance and subsequent murder of Ukrainian journalist, Georgiy Gongadze, 
has received substantial publicity around the world. Numerous experts, both domestic 
and international, have been involved in trying to solve this case.  
 
However, although Prosecutors-General have changed three times since Gongadze was 
killed, there is still no light at the end of the tunnel. The Representative expects the 
relevant authorities to continue to vigilantly pursue this case and hopes that in the end 
those who have murdered Gongadze will be brought to justice.  
 

 



The Representative on Freedom of the Media 
Assessment Visit to Ukraine 

8 June 2004 
 

11 

Recommendations 
 
• The broadcasting media is heavily tilted towards the Government, often providing air-

time only for one view out of several prevalent in the country. This situation could be 
resolved quite quickly with respect to all its three main components (ownership, 
coverage, and licensing) if the political will to do so were present on the part of the 
Administration, the Rada majority, and the licensing authorities. In the short term, 
much depends on the broadcasters themselves. There is the possibility to enhance 
pluralism, objec tivity and balance; to offer more air-time to events and views that are 
not in line with the Government or the Rada majority.  

 
• The practice of sending out the so-called temniki, basically coverage guidelines for 

editors, should be abolished and replaced by a transparent public relations strategy 
with clearly defined goals and objectives. In their current form, temniki only remind 
journalists and the public alike of instructions that used to be issued by the 
Communist authorities to the media. Thus they re-enforce an old fear that coverage of 
public issues in the press, and as a consequence, public opinion itself, are the products 
of a government-sponsored conspiracy.  

 
• A unified licensing procedure should be established. It should be both more flexible 

and transparent, and should concentrate the responsibilities under one body, for 
example, the National Council.  (It should certainly be a body that is established with 
guarantees of political independence and plurality.) Only with the help of a clear 
structure of responsibility/accountability in licensing could the Government and the 
legislation fulfil its obligation to take a pro-active approach towards all-dimensional 
media plurality, which is one of the most important aspects of media freedom.  

 
• The closure of RFE/RL and other foreign stations re-broadcasting in Ukraine and the 

raid against Radio Kontynent are cases which, just like the ownership structure of the 
television scene or the licensing procedure, should be dealt with by the relevant 
authorities in the spirit of a pro-active concern for media pluralism.  If this became 
their concern, then the legal solutions to providing full pluralism could be found just 
as easily as the excuse is offered today of “letting the regulations do their work,” that 
is, at the detriment of pluralism.   

 
• Ukraine’s judicial system needs to rid itself of all harsh sanctions available to the 

Government, the prosecution, or the courts, to remove their “chilling” punitive effect 
on freedom of expression. Closure of one of the most important dailies like Silski 
Visti, even for an offence committed against minorities, is certainly one of those 
sanctions that should be abandoned. 

 
• The Gongadze case, often raised in OSCE fora, is still under investigation. The 

authorities are encouraged to continue to pursue it until the perpetrators are finally 
brought to justice. 


